Dr. Zuti Pál

Retired research teacher. Teacher specializing in Pedagogy, Mathematics and technical knowledge, Educational Technology, Educational IT. Qualified expert. Vocational training expert. E-learning expert. Mobility mentor

Szakterületek, tagságok:

  • -Digitális kultúra tanár, felnőttképzési és szakképzési szakértő, Budapesti Műszaki SZC Neumann János Informatikai Technikum,
  • Társelnök, Magyar Pedagógiai Társaság Békés Vármegyei tagozat,

  • Alapító tag, Magyar Pedagógiai Társaság Projektpedagógiai Szakosztály,

  • Alapító tag, Amazing AI az ország első mesterséges intelligencia tudástára,

  • Tag, Neumann János Számítógép-tudományi Társaság,

  • Tag, Infotanár Mentor Program Klub.

A kutatási területem:

A jövőtudatos szak- és felnőttképzés a digitális korban – Változások és kihívások”. Ebben az évben több hazai és nemzetközi konferencián tartottam előadást. A kutatási témám előadásai felkeltették a Journal of Modern Education Review (ISSN 2155-7993 ) figyelmét is és felkértek egy tanulmány megírására.

Pedagógiai ars poeticám:

A jelenben megfogalmazott, de a jövőbe mutató, a társadalmi és egyéni igényekhez, szükségletekhez igazodik. A digitális technológiák és módszerek jövőtudatos felnőttképzési és szakképzési alkalmazásának, legfontosabb elemeinek, jellemzőinek vizsgálata mellett szeretnék rámutatni a felnőttképzési és szakképzési rendszer – egyre jobban felértékelődő – szerepére a digitális korban. A digitális technológiák és a felelősségteljes innovatív felnőttképzési tevékenységnek megfelelően, a felnőttképzési szituációk minőségi javítása érdekében, olyan módszertani kultúra kialakítására kell törekedni, amely lehetővé és szükségessé teszi az önálló ismeretelsajátítást, a közös megbeszéléseket, ezek általános érvényű tanulságainak megfogalmazását, rögzítését. A módszertani kultúra lényeges további jellemzője, hogy feltételezi a felnőttképzési innovációs készségek továbbfejlesztését és "készenléti állapotban" tartását.

Véleményem szerint olyan képzési stratégiát, integrált képzési rendszert kell kidolgozni, amelynek eredményeként fokozódik a képző és partnerei közötti kapcsolatok erőssége, melynek következtében a képzés naprakész és informatív adatokat tud majd biztosítani a társadalmi és egyéni igényekre, szükségletekre vonatkozóan, amelynek köszönhetően sokkal felkészültebben és hatékonyabban tud reagálni a kihívásokra. Mindezeken túl járulékos haszonnak (hozzáadott értéknek) tekinthető, a kialakításra kerülő stratégiai dokumentumhoz kapcsolódó „best practice”-ek (képzési módszerek) megosztása. Az intézmény képzési stratégiája a jövőtudatos felnőttképzés és szakképzés dimenzióinak megfelelően, a képzési tevékenységhez, az Ipar 4.0 követelményeinek megfelelő digitális fejlesztéshez kell, hogy iránymutatást és segítséget adjon. Az intézmény képzési stratégiája piaci terméket kell, hogy kínáljon, ezért a hatékonyság, a vonzóképesség és a versenyképesség mindig előtérbe kerül. Ennek legfontosabb jellemzői: minőség; megbízhatóság; adaptivitás; résztvevő (tanuló)-központúság. A jövőtudatos képzési tevékenység környezetének javítására is pozitív lépések történhetnek, amelyek magában foglalnak egy attraktív működési modell, illetve egy vonzó spin-off környezet kialakítását is. Ez egy újabb lépés a jövő felnőtt- és szakképzésének építésében. Annak érdekében, hogy a változások emberi háttere is megfelelő legyen, szükség lesz arra, hogy a képzéssel átformálódjon a gondolkodásmód (adatalapú, algoritmikus, kritikus és kreatív) és a kompetenciakészlet (viselkedéskultúra, kommunikáció - designkommunikáció) olyanná, mely sokkal inkább helytálló a digitális korban. Ez nem más mint a kompetens tudás és az innovációs intelligencia birtoklása!

A jövőtudatos gondolkodásban nagyon fontos szerepe van az adatnak. Az adatalapú gondolkodás abban is segíti a jövőtudatos gondolkodást, hogy például a képzési intézmény menedzsmentje félretéve az eddigi nézeteket és álláspontokat, hoz meg egy nagy valószínűséggel a korábbinál jobb döntést. Iszonyatos mennyiségű adat (Big Data) keletkezik minden egyes pillanatban körülöttünk, ebben pedig megtalálni a megfelelő minőségű és kritikus adatokat már egy sokkal nagyobb kihívást jelent (algoritmikus, kritikus és kreatív gondolkodás). Ennek szükséges és elégséges feltétele: a digitális kompetencia fejlesztése a felelősségteljes innováció dimenzióinak megfelelően. Az a pedagógus, aki napjainkban nem rendelkezik a fenti gondolkodásmóddal és szemlélettel, az elavult ismereteket konzervál! Részletesebben megfogalmazva: a digitális kor pedagógusának naprakész szakmai ismeretekkel, nagy tapasztalattal, szakmai, intellektuális, szociális, módszertani, digitális kompetenciákkal és megfelelő felelősségtudattal, felelősségteljes innovációval kell rendelkeznie ahhoz, hogy a digitalizáció világában hatékonyan eligazodni képes innovatív pedagógus legyen, az Ipar 4.0 filozófiájának megfelelően. Ez az a szemlélet és gondolkodásmód, amely érdemben és egyértelműen különbséget tud tenni a problémamegoldás és a feladatmegoldás között.

A másik oldal, a tanulói illetve a résztvevői oldal számára nagyon fontos, hogy tudatosuljon: a felnőttképzés és a szakképzés résztvevői számára a digitalizáció nem választható, hanem kizárólagos szerepük van benne, rajtuk múlik, hogy nyertesei vagy vesztesei lesznek-e?

Ezért nagy a felelősségünk, mert ma kell oktatni a jövőt!

Összegezve elmondhatjuk, hogy feladatunk, megőrizni a múlt értékeit (vagyis az Ipar 1.0 korszakától az Ipar 3.0 korszakáig terjedő következményeket), alkalmazkodni a jelenhez (ez az Ipar 4.0 korszaka, amely számomra az utóbbi két évtized technológiai trendjét, megashiftjét jelenti, amelynek három meghatározó mérföldköve van: a digitalizáció, a transzformáció és az automatizáció vagy robotika) és befolyásolni a jövőt (ez az Ipar 5.0, korszaka, ahol fontos szerepet kap a versenyképesség, a vonzóképesség, a hatékonyság, a biztonság és a fenntarthatóság növelése).

 

Csatlakozz hozzánk!

Kérdezz az életeddel, munkáddal vagy lelki fejlődéseddel kapcsolatban és találj mentorodra!
Segíts tapasztalatoddal, gondolataiddal és járulj hozzá a közösségi gondolkodáshoz!