Szemléletváltás és Körforgásos CSR

Zsákutcába száguldunk a lineáris gazdasággal, mindent kiszedünk a világból, eljött az idő, hogy vissza is adjunk (2023.04.13)

Szemléletváltás és Körforgásos CSR

Zsákutcába száguldunk a lineáris gazdasággal, mindent kiszedünk a világból, eljött az idő, hogy vissza is adjunk

Saját - kommunikációs - szakmám felé megfogalmazott kritikával élve írom: a CSR (Corporate Social Responsibility), azaz a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás nem lehet csak egy ütős PR-fogás. A CSR-nak valós, önzetlen, felelős vállalásnak, mi több, összefogásnak kell(ene) lenni. Az kevés, ha zöldre festjük a kerítést – hangoztatja a szakma jó ideje, mégis sokan ragadnak még mindig ecsetet…

Ezek a gondolatok fogalmazódtak meg bennem, amikor Pintér Gábor, az MMI alapítója felkért, hogy szervezzek meg egy kerekasztalbeszélgetést „Körforgásos CSR” témában, amelyet mi magunk, Mind Mate Inspiration mentorok, „MMI Circular CSR”-nak is nevezünk.

Az élet a legnagyobb rendező, és jött a koronavírus – mégsem tanultunk belőle

Az „MMI Körforgásos CSR” kerekasztalbeszélgetés stúdiófelvétele előtti napokban volt szerencsém részt venni egy „Körforgásos gazdaság” rendezvényen. Az ott hallottak, bemutatott példák és az OECD iránymutatása még inkább megerősített abban a hitemben, ami a koronavírussal együtt fertőzött meg: ez így nem mehet tovább! Zsákutcába száguldunk a lineáris gazdasággal. Olyanba, amiben nem, hogy megfordulni nem fogunk tudni, egy idő után visszatolatni sem. Ez a bődületes tempó, ezzel a fogyasztói társadalomra épülő gondolkodással, túltermeléssel és túlfogyasztással fenntarthatatlan.

Egyszerűen nem fenntartható az a fajta vállalati gondolkodás, hogy jövőre kétszer annyit adjunk el, utána háromszor, majd így tovább. Nem nevelhetjük arra a felnövekvő generációt, hogy minden évben új telefont vegyenek. Tudomásul kell venni, ha kell, többször ki kell mondani, le kell írni, hogy a vállalatoknak óriási felelősségük van – ebben is!

Egy vállalat éves tervezése épülhet a tisztes(séges) nyereségre, a kiegyensúlyozott fejlődésre, és arra, hogy ne csak kiszedjen a világból, vissza is adjon. Fontos a reciprocitás „elve”.   Mert ellenkező esetben nem lesz mit kiszedni.

Nemes Gábor és Pintér Gábor a „Jövőtudatos gondolkodás (CSR 2.0)” publikációjában erről részletesebben is értekezik, érdemes ide kattintva bepillantást nyerni a fenntartható jövőbe, de egy bekezdést jómagam is beemelek: „Ma már nemcsak a portfolió kihasználásán és a profit maximalizálásán, hanem egyéb szempontok figyelembevételén is nagy hangsúly van, amely hosszú távon is versenyelőnyt jelent. A gazdaságosság mellett a tudatosság, hatékonyság, integritás, innováció, bizalomépítés, ügyfélközpontúság, fejlődéstámogatás, folyamatos inspiráció és képességfejlesztés egyaránt alakítja a cégkultúrát és a külső-belső céges kommunikációt (pl. marketing, PR, HR, üzleti vonalakon, illetve az értékrend iránti elkötelezettség növelésével, a tudatos márkaépítés eszközeivel és üzeneteivel)”.

Szemléletváltás és „Körforgásos CSR”

Kommunikációs szakemberként hiszek abban, …sőt, tudom, hogy egy márka ma már nem elégedhet meg egy hangzatos szlogennel. Ennél jóval több kell. Tettek, amivel vásárlói bizalom is építhető. Valamint szemléletváltás. Szemléletváltás a vállalati menedzsmentben éppúgy, mint a fogyasztói oldalon. E tény okán pedig kijelenthetjük, hogy a „Z” (és az „Y”) generációra óriási felelősség hárul a - fenntartható - jövőnk tekintetében.

„Pay it forward” – jó tett helyébe sok jót várj

A „Körforgásos CSR” a jövő kezdete. Hiszek a jó cselekedet, a jó tett erejében. Abban a filozófiában, amit a „Pay it forward – A jövő kezdete” című filmben is megfogalmaztak: a valódi jó tett nem csak elindít valamit, nyomot hagy. Pozitív értelemben. A „Jövő kezdete” sztori a jótettek „piramisjátéka”.

Nem is gondolnánk, hogy cselekedeteink, pontosabban jó cselekedeteink mekkora hatással lehetnek mindannyiunk életére. A filmbeli példa motiváció lehet egyéneknek éppúgy, mint szervezeteknek, vállalkozásoknak.

Inspirálni másokat jó cselekedet. Nem öncélú. Nemes Gábor MMI mentor szavai jutnak eszembe, aki így fogalmazta meg az „MMI Circular CSR”-t:

  • az évtizedes CSR-hagyományokat tovább építve
  • azt meghaladva
  • különböző iparági szereplők civilekkel, szervezetekkel, önkormányzatokkal együttműködve
  • közös társadalmi (akár beazonosított SDG vagy helyi) célért
  • összefogva, együtt

Az életben céloknak mindig lenni kell. A céloknak viszont nem kell világmegváltónak lenni. Elég csak szemléletet váltani, összefogni, vagy éppen másokat inspirálni.

MMI beszélgetésünk a témában: link

Szerző: Arany Gábor

Arany Digital Agency, FM Business, MMI mentor és Körforgásos CSR-inspirátor

Csatlakozz hozzánk!

Kérdezz az életeddel, munkáddal vagy lelki fejlődéseddel kapcsolatban és találj mentorodra!
Segíts tapasztalatoddal, gondolataiddal és járulj hozzá a közösségi gondolkodáshoz!